autoonderhouden.nl

Mijn stuur staat scheef, hoe los ik dit op?

Veel auto's in Nederland hebben een stuur dat scheef staat terwijl de banden wel recht staan. Dit probleem komt vaak voor en kan door verschillende oorzaken komen. In deze blog bespreken we alle oorzaken en gevolgen die hierbij komen kijken. Ook kijken we naar oplossingen om dit probleem te verhelpen.

Moeilijkheidsgraad: gevorderd

Inhoudsopgave:

Mijn stuur staat scheef, wat zijn de gevolgen?

Staat het stuur van jouw auto scheef? Dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk met de uitlijning te maken. De auto is dan namelijk niet goed uitgelijnd, waardoor de ophanging, de wielen en het stuur niet goed afgestemd zijn op elkaar. Dit resulteert vaak in ongelijke en snelle slijtage in de banden of zelfs een lekke band. Vooral één kant van de schouder van de band (de zijkant) zal hierbij snel afslijten. Hierdoor kan het zijn dat je jouw banden veel eerder moet vervangen dan nodig is. Daarnaast zorgt het ook voor een slecht brandstofverbruik en vooral een oncomfortabele rit tijdens het rijden.

Wat zijn de oorzaken van een stuur dat scheef staat?

Een stuur dat scheef staat kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het raken van een stoeprand. De auto krijgt hierdoor een harde tik waardoor onderdelen scheef komen te staan. Deze oorzaak is overigens niet alleen bij stoepranden van toepassing, maar ook als je bijvoorbeeld plotseling op de rem trapt en met de auto een kuiltje raakt. Hierdoor zal het veersysteem van het stuurwiel krom komen te staan, waardoor de auto naar één bepaalde richting gaat sturen. Natuurlijk kan dit ook gebeuren na een ongeval.

Een andere oorzaak van een stuur dat scheef staat is dat na verloop van tijd de auto-onderdelen natuurlijk slijten en de auto tekenen van slijtage gaat vertonen. Auto onderdelen zoals een ophangingsveer worden naar mate van tijd slap en kunnen versleten raken, waardoor de wieluitlijning naar één bepaalde kant zal gaan. Om deze slijtage uit te sluiten en te voorkomen kan je jouw auto laten controleren bij een garage.

Naast de stoepranden en de slijtage van jouw auto kan het ook zijn dat je stuur scheef staat door een hoogteverandering bij jouw auto. Het is namelijk zo dat als je jouw auto laat aanpassen in hoogte je ook het veersysteem moet laten aanpassen. Het veersysteem van een auto is namelijk speciaal ontworpen om bij bepaalde hoogtes te werken. Ga je dus de hoogte aanpassen van je auto? Dan zal je het veersysteem ook moeten aanpassen. Als je dit niet doet dan kunnen de wielen van jouw auto scheef komen te staan.

Hoe kan het dat mijn stuur niet recht staat, maar mijn wielen wel?

Mocht je jouw auto onlangs hebben laten uitlijnen dan kan het zijn dat de monteur alleen de wielophanging heeft uitgelijnd en dat hij vergeten is/het stuurwiel niet goed heeft gecorrigeerd. Mocht je dus merken dat jouw wielen recht staan, maar je stuur niet raadpleeg dan gelijk de garage waar je bent geweest. Dit probleem valt namelijk vaak onder de garantie, waardoor dit kosteloos opgelost kan worden. Let er wel op dat de weg waar je op rijdt ook scheef kan aflopen. Voor een goede test raden we je aan om op een vlakke en egale grond te rijden onder goede weersomstandigheden. Hevige wind kan namelijk ook effect hebben.

Hoe controleer ik of ik mijn auto moet uitlijnen?

Soms is het erg lastig om te zien of je stuur nou echt recht of scheef staat. Daarom hebben we onderstaande symptomen beschreven zodat jij kan kijken of je stuur en/of banden recht staan, zodat jij kan bepalen of je auto uitgelijnd moet worden.

  • Wielen die niet goed op elkaar afgestemd zijn kunnen voor een verkeerde uitlijning zorgen. Het kleinste verschil kan hierbij al genoeg zijn om je banden schuin af te laten slijten. Controleer dus regelmatig je banden op spanning en slijtage. Zien de banden er goed en hetzelfde uit? Dan is er waarschijnlijk geen verkeerde uitlijning. Bekijk deze blog om te weten hoeveel bar er in jouw autobanden moet. Mocht een band toch eerder slijten dan de ander, dan kan het zijn dat je auto uitgelijnd moet worden. Banden slijten namelijk lineair af omdat ze dezelfde afstand en dezelfde weg afleggen.
  • Als je merkt dat je tijdens het rijden moeite hebt om je stuur recht te houden en je voertuig de neiging heeft om uit zichzelf naar links of naar rechts te bewegen, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden. Om dit goed te controleren kan je het stuur tijdens het rijden loslaten en de auto uit zichzelf laten besturen. Als de auto dan naar links of rechts afwijkt, is dat een teken van een verkeerde uitlijning.
  • Als laatst kan het zijn dan uw banden verkeerd zijn uitgelijnd, waardoor ze de neiging hebben tegen elkaar aan te trekken. Hierdoor je een kleine trilling in het stuur kan ervaren. Hoe erger het stuur trilt, hoe verkeerd de banden uitgelijnd kunnen zijn.

Hoe ziet het proces van uitlijnen eruit?

Allereerst begint het uitlijnen met het meten van de uitlijningshoeken van alle vier de wielen met speciaal gereedschap. Er worden als het ware spiegels aan de zijkant van de banden gehangen, waardoor speciale lasers de precieze stand van de wielen kan meten. Wanneer dit inzichtelijk is zal de monteur de ophanging en stuurrichting moeten bijstellen om een goede uitlijning te krijgen. Het kan ook zijn dat de monteur onderdelen moet vervangen omdat de huidige onderdelen te versleten zijn. Als alle aanpassingen zijn gedaan, wordt de laatste meting gedaan om er zeker van te zijn dat alle hoeken nu binnen de specificaties vallen. Ten slotte zal de monteur een testrit maken om te controleren of het stuur en de wielen recht staan.

Tip: mocht je je auto laten uitlijnen, controleer dan gelijk of je batterij in de autosleutel vervangen moet worden. Dit kan de garage dan vaak kosteloos voor je doen.

Bekijk ook eens: