autoonderhouden.nl

Wat betekent de snelheidsindex bij banden?

De maximale snelheid waarvoor een band wettelijk is goedgekeurd wordt ook wel de snelheidsindex genoemd. Deze index geeft weer hoe hard je maximaal mag rijden voordat hij niet meer presteert waar hij ontworpen voor is. In deze blog leggen wij alles uit wat je moet weten over de snelheidsindex bij banden.

Moeilijkheidsgraad: eenvoudig

Inhoudsopgave:

De maximale snelheid waarvoor een band wettelijk is goedgekeurd wordt ook wel de snelheidsindex genoemd. Deze index geeft weer hoe hard je maximaal mag rijden voordat hij niet meer presteert waar hij ontworpen voor is. In deze blog leggen wij alles uit wat je moet weten over de snelheidsindex bij banden.

Waar vind ik de snelheidsindex?

De snelheidsindex van een band wordt aangegeven met een specifieke letter en is te vinden aan de zijkant van de band. De zijkant van de band wordt ook wel vaker de wang van de band genoemd. De snelheidsindex van een band is altijd naast de bandenmaat en achter de loadindex te vinden.

Snelheidsindex banden tabel

De snelheidsindex is bepaald door onderzoeken waarbij een band om de 10 minuten met 1 km/h is versneld tot de vereiste snelheid is bereikt. De band zal in de proef telkens moeten aantonen dat hij een bepaalde snelheid kan behouden met een gesimuleerde belasting.

Vanuit dit onderzoek zijn er verschillende snelheidsindexen bepaald. De index begint vanaf de letter A tot de Y, waarbij A het laagst en Y het hoogst is. Onderstaand is er een tabel te vinden waarin alle snelheidsindexen staat met bijpassende maximum snelheden. Ook het voertuig type wat bij de index hoort staat erbij vermeld. Heeft jouw band een snelheidsindex die aangeduid is in de letter H? Dan mag je hiermee maximaal 210 km/u rijden.

Snelheidsindex banden tabel
Snelheidsindex banden tabel

Voor-en nadelen van een hogere snelheidsindex

Als je van sportief rijden houdt dan is het mogelijk dat je voor een hogere snelheidsindex gaat dan dat is voorgeschreven. Dit is namelijk gewoon toegestaan. Een hogere index zal ervoor zorgen dat de auto stabieler zal aanvoelen bij hoge snelheden. Dit komt door de rubber samenstelling van de banden. Banden met een hoge snelheidsindex zijn namelijk wat zachter en flexibeler. Hierdoor zal de grip en remkracht erop vooruitgaan.

Banden met een hoge snelheidsindex brengen ook nadelen met zich mee. Deze banden zijn namelijk hoger in de aanschafprijs. Banden met een hoge snelheidsindex zijn nou eenmaal duurder dan banden met een lage index. Daarnaast zorgt het ook voor een grotere rolweerstand wat resulteert in minder comfort en een hogere energieverbruik. Een hogere index heeft dus zo zijn voor en nadelen. Bent je geen sportieve rijder? Dan raden wij aan om op banden te rijden met de voorgeschreven index. In Nederland mag je toch niet harder dan 130. Een hogere index heeft hier dan ook geen zin. Ben je wel een sportieve rijder en rijdt je bijvoorbeeld wel eens op de snelweg in Duitsland? Dan kan een band met een hogere index wel van pas komen.

Mag je op banden met een lagere snelheidsindex rijden?

Het is wettelijk niet toegestaan om te rijden met banden die een lagere snelheidsindex hebben dan is voorgeschreven door de fabrikant. Wanneer je toch gaat rijden met een lagere index dan kan dat voor schade aan het bandkarkas zorgen. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat de band zal klappen wanneer je aan het rijden bent. Dit kan natuurlijk erg gevaarlijk zijn wanneer je met hogere snelheden op een snelweg rijdt. Zorg er dus altijd voor dat je op de juiste snelheidsindex rijdt.

Mag je banden met verschillende snelheidsindexen gebruiken?

Het kan voorkomen dat je alleen je voorbanden of achterbanden gaat wisselen door bijvoorbeeld een klap band of door gladde voorbanden. In deze gevallen raden wij je zeker niet aan om verschillende indexen te monteren. Dit kan er namelijk voor zorgen dat het overstuur erger wordt. Het is echter niet verboden om een andere snelheidsindex te monteren. In dat geval zou je het beste de banden met de laagste index op de vooras monteren, ongeacht of je auto voor, achter of vierwiel aandrijving heeft. Dit beperkt namelijk het risico tot overstuur. Denk er wel bij na dat alle banden geschikt moeten zijn voor het voertuig. Het gaat namelijk nog wel eens mis dat er een te grote of kleine maat gemonteerd wordt. Houdt als laatste rekening met de laagste snelheidsindex. Dit is namelijk de maximale snelheid die je kan rijden en niet de snelheid van de hogere snelheidsindex.

Snelheidsindex bij winterbanden

In tegenstelling tot zomerbanden, is het bij winterbanden toegestaan om met een lagere snelheidsindex te rijden. Je mag namelijk met maximaal één letter afwijken ten opzichte van je zomerbanden. Stel je hebt zomerbanden met een snelheidsindex H, dan mag je op winterbanden rijden met een snelheidsindex T. Let er wel op dat de prestaties van winterbanden anders zijn dan die van zomerbanden (wissel ook op tijd van banden, lees hier: wanneer zomerbanden wisselen of wanneer winterbanden wisselen).

Mocht je ervoor kiezen om een lagere snelheidsindex bij je winterbanden te gebruiken dan moet je wel opletten als je bijvoorbeeld op wintersport gaat in Duitsland. De duitse wetgeving is namelijk zeer strikt hierover. Vraag daarom een dashboard sticker bij je garage aan die aangeeft dat je met een andere snelheidsindex rijdt. Hierdoor mag je met een lagere index in Duitsland rijden.

Heeft de snelheidsindex alleen met snelheid te maken?

De snelheidsindex heeft, zoals je eerder hebt kunnen lezen, zeker met de snelheid van je voertuig te maken. Daarnaast heeft het ook te maken met je grip, rijcomfort, slijtage en rijgedrag in bochten. Het is namelijk zo dat een hogere index voor een betere remkracht en grip zorgt. Aan de andere kant zorgt het ook voor een kortere levensduur van het profiel en mindere prestaties bij koudere temperaturen. Daarom raden we je altijd aan om de snelheidsindex te verhogen voor betere prestaties, maar nooit te verlagen zonder dat de maximale snelheid van je voertuig wordt beperkt.

Verschil tussen loadindex en snelheidsindex banden

Loadindex en snelheidsindex betekenen twee verschillende dingen bij auto banden. Loadindex geeft namelijk weer hoeveel kilo je banden maximaal kunnen dragen. Dit is dus zeker iets anders dan de snelheidsindex. Wil je weten wat de loadindex bij banden betekend? Lees dan nu onze blog!

Tot slot

De snelheidsindex verteld je dus hoe hard je maximaal mag rijden. Wel is het belangrijk om te onthouden dat deze indexen worden getest in een laboratiorium, waar niet elke denkbare scenario’s gesimuleerd kunnen worden. Daarom is het van belang om de snelheidsindex te beschouwen als een indicator van de capaciteit van de band onder gecontroleerde omstandigheden. Dit wil zeggen onder goede weersomstandigheden, de juiste druk en een technisch perfecte auto.

Het kan zo zijn dat je werkelijke snelheid lager ligt dan de maximale snelheid. Dit wordt namelijk beïnvloed door factoren als slijtage (let op jouw minimale profieldiepte, bandenspanning (hoeveel bar in jouw autoband), rijomstandigheden, de staat van je voertuig en de tijdsduur waarop de snelheid wordt gehandhaafd, maar zelfs door de leeftijd van jouw banden. Om deze reden kan de snelheidsindex niet gekoppeld worden op overbelaste, beschadigde of slappe banden. Zorg er dus ten alle tijden voor dat je op banden rijdt met de juiste snelheidsindex. Dat is wel zo veilig en voorkomt pech en eventuele lekke banden!

Bekijk ook eens: