Wat is het bandenspanning lampje?
Over het algemeen weten veel mensen wat het bandenspanning lampje betekent, maar toch ontstaan er soms verwarringen. Het bandenspanning lampje is een lampje dat in je dashboard gaat branden wanneer de bandenspanning van je auto te laag is. Het lampje gaat branden wanneer minstens één van de banden meer dan 20% van de aanbevolen bandenspanning heeft verloren. Wanneer het lampje gaat branden kan dit dus betekenen dat er slechts één band lek is, of dat alle vier de banden onder spanning staan.
Alle voertuigen die vanaf 2014 zijn gemaakt hebben zo’n lampje in het dashboard zitten. Om te controleren of je dit lampje ook hebt kan je je auto op het contact zetten. Op deze manier gaan alle lampjes voor even branden. Onderstaand een afbeelding van het bandenspanning lampje.
Waarom is het bandenspanning lampje belangrijk?
Er zijn momenteel enorm veel dashboard lampjes die kunnen gaan branden. Sommige hebben meer gevolgen dan anderen, maar waarom is het bandenspanning lampje nou zo belangrijk? Dit lampje zit er niet voor niets, want het zorgt ervoor dat jij als bestuurder de banden optimaal kunt blijven benutten. Een optimale bandenspanning zorgt er namelijk voor dat jij als bestuurder betere grip hebt op de weg. Je krijgt met een juiste bandenspanning een verbeterde wegligging, waardoor het risico op ongevallen minder wordt.
Daarnaast zorgt een optimale bandenspanning voor een betere brandstofefficiëntie. Dit komt doordat de juiste bandenspanning zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de belasting op je banden. Zo slijten ze gelijkmatiger, waardoor jij als bestuurder de banden optimaal en zo lang mogelijk kan gebruiken. Als laatst zorgt de een bandenspanning lampje natuurlijk voor een veiligere omgeving voor jou en je mede-inzittende. Je weet namelijk altijd op tijd wanneer je een lekke band hebt en wanneer je je banden moet bijvullen.
Hoe werkt het bandenspanning lampje?
Het bandenspanning lampje gaat branden wanneer minimaal een van de banden meer dan 20% spanning heeft verloren. Dit wordt gemeten op basis van de aanbevolen bandenspanning die gegeven is vanuit de fabrikant. Maar hoe wordt dit dan gemeten? Daar zijn tpms sensoren voor. Dit zijn sensoren die in je band zitten die constant de spanning van je band meten. Deze informatie sturen de sensoren naar de boordcomputer van je auto. Mocht één van de banden een onjuiste bandenspanning hebben dan gaat het lampje branden.
Wat betekent het als het bandenspanning lampje brandt?
Als het bandenspanning lampje gaat branden dan kan dit twee oorzaken hebben. Ten eerste kan het zijn dat alle banden al een tijdje niet meer zijn opgepompt en ze allemaal even bijgepomt moeten worden. Een autoband verliest namelijk 0,1 – 0,2 bar per maand.
Daarnaast kan het betekenen dat er minstens één band van je auto lek is geraakt. Soms zie je niet eens verschil bij je band als hij lek is en daar kan het bandenspanning lampje toch erg goed van pas komen. Je kan hierdoor gelijk doorrijden naar de garage om je band te laten repareren. Dit raden we alleen aan als je band nog op spanning staat. Rijden met een volledig lekke band raden wij zeker niet aan. Hierdoor kan de band namelijk kapot gaan. Als dit het geval is raden we je aan om toch nog de spanning van de andere drie banden te meten. Zo ben je er namelijk zeker van dat je banden altijd op de juiste spanning staan.
Mocht je bandenspanning lampje knipperen in plaats van branden dan is er waarschijnlijk een storing in het systeem aanwezig. Dit kan ervoor zorgen dat het lampje verkeerde informatie weergeeft. Anders zorgt dit ervoor dat het een ander probleem met de bandenspanning is die niet direct zichtbaar is. Wij raden hierbij aan om even langs een garage te gaan om ernaar te laten kijken.
Wat moet je doen als het bandenspanning lampje brandt?
Mocht je nou onderweg zijn en je bandenspanning lampje gaat branden dan zul je snel moeten handelen. Parkeer je auto ergens veilig langs de weg en controleer of een van je vier banden lek is. Mocht dit het geval zijn dan raden we aan om niet door te rijden, maar de ANWB te bellen of zelf het wiel te vervangen. Mocht je niet zien of er een band lek is dan adviseren we je om naar een tankstation te rijden om je bandenspanning te meten. Vaak staan er automaten waar je tegen een kleine betaling je bandenspanning kan meten. Controleer alle vier de banden op de spanning en pomp bij waar nodig is.
Mocht je nu op het punt staan om te vertrekken, dan raden we aan om dezelfde stappen te nemen. Controleer eerst of je een lekke band heb en rijd anders naar een punt waar je je bandenspanning kan controleren. Op deze manier zorg je ervoor dat je je veilig kan verplaatsen in je auto. Mocht je lampje na het bijvullen van de spanning nog steeds branden dan zal je waarschijnlijk je bandenspanning lampje moeten resetten. Later in deze blog zullen we beschrijven hoe dit moet.
Wat zijn de gevolgen van een te lage en te hoge bandenspanning?
Een te lage bandenspanning kan ervoor zorgen dat de band niet gelijkmatig slijt. Je zult hierdoor je banden eerder moeten vervangen, waardoor je hogere kosten over een bepaalde periode hebt. Daarnaast zorgt een te lage bandenspanning voor minder grip op de weg. Ook zal het meer brandstof kosten, omdat je een hogere rolweerstand hebt.
Ik hoor je denken, dan pomp ik toch mijn band extra hard op? Dit raden we sterk af. Een te hoge bandenspanning namelijk niet goed. Ook hier zorgt het voor minder grip op de weg. Ook slijt de band niet gelijkmatig af, wat in het ernstigste verhaal kan zorgen voor een klapband. Als laatst zorgt een te hoge bandenspanning voor een mindere rijcomfort. Zorg er dus altijd voor dat je bandenspanning optimaal is. Lees hier hoe je erachter komt hoeveel bar er in je autoband moet.
Lees hier meer over de bandenspanning bij winterbanden en de bandenspanning bij all season banden.
Veelvoorkomende oorzaken van een brandend bandenspanning lampje
Er zijn meerdere oorzaken waardoor je bandenspanning lampje kan gaan branden. Onderstaand hebben we elke situatie voor je uitgeschreven:
- Te lage bandenspanning: Dit is simpelweg de meest voorkomende reden bij alle weggebruikers. De bandenspanning moet hierbij opgepompt worden, waardoor het lampje uit zal gaan.
- lekke band: Naast een te lage bandenspanning kan het bandenspanning lampje ook gaan branden wanneer je een lekke band hebt. Dit kan zijn wanneer je band langzaam leeg loopt en je het zelf niet ziet, of dat je band al volledig is leeggelopen. Een lekke band kan door veel verschillende oorzaken komen. Een spijker of ander scherp voorwerp is de meest voorkomende.
- Defecte bandenspanning sensor: Een defecte bandenspanning sensor kan ook ervoor zorgen dat het lampje van de bandenspanning gaat branden.
- Vervanging of rotatie van je banden: Wanneer je je winterbanden of zomerbanden hebt gewisseld dan kan het lampje van de bandenspanning ook gaan branden. Dit komt omdat het systeem mogelijk opnieuw gekalibreerd of ingesteld moet worden om de posities van sensoren te detecteren.
- Temperatuurschommeling: De bandenspanning is gevoelig voor temperatuurschommelingen. Als het buiten erg warm is en de zon schijnt volop je banden dan kan het zijn dat de bandenspanning ook veranderd.
- Problemen met het ventiel: Een beschadigde of defect ventiel kan ervoor zorgen dat de bandenspanning heel langzaam daalt. Dit kan uiteindelijk ook lijden tot het branden van je bandenspanning lampje.
Hoe reset je het bandenspanning lampje?
Mocht je nou zelf je bandenspanning lampje willen resetten dan kan dat. Het is goed om te weten dat dit bij elke auto weer op een andere manier werkt. Hieronder hebben we de algemene stappen opgenoemd om je bandenspanning lampje te resetten.
- Controleer de bandenspanning: Zorg ervoor dat alle banden op de aanbevolen bandenspanning staan.
- Zoek de resetknop: In sommige voertuigen is er een resetknop in de auto aanwezig. Dit is een knop waar hetzelfde icoontje op staat als het lampje van de bandenspanning. Zoek deze in het interieur op. Meestal is deze knop te vinden in de buurt van je stuur of middenconsole.
- Schakel je contact in: Zet de motor van je auto aan of draai het contact om naar de stand waarbij het dashboard wordt ingeschakeld.
- Druk op de resetknop: Druk de resetknop enkele seconden in totdat het bandenspanning lampje begint te knipperen of uit gaat. Houdt er hierbij rekening mee dat sommige auto’s vereisten hebben dat de knop meerdere keren ingedrukt moet worden.
- Controleer het lampje: Nadat je de resetknop hebt losgelaten zal je moeten controleren of het lampje is en blijft uitgeschakeld. Start hiervoor de motor opnieuw. Als het lampje uit is heeft het gewerkt.
Nogmaals, het resetten van je lampje van de bandenspanning kan op verschillende manieren gebeuren. Heb je geen knopje? Dan kan het zijn dat dit automatisch gereset wordt als je een stukje gaat rijden. Daarnaast kan het ook zijn dat je het lampje kan resetten in de instellingen in je dashboard. Om er zeker van te zijn hoe je je bandenspanning lampje kan resetten adviseren we je om in het onderhoudsboekje van je auto te kijken. Mocht je het niet kunnen vinden dan raden we je aan om langs een garage te gaan.
Bandenspanning lampje blijft branden na het oppompen van mijn banden
Mocht je lampje van de bandenspanning nog steeds blijven branden nadat je je banden hebt opgepompt en het lampje hebt gereset, dan heb je mogelijk een langzaam leeglopende band. De band is dan simpelweg lek alleen merk je dit niet snel omdat er heel langzaal lucht uit loopt. In dit geval raden we het je aan om naar een garage te gaan om je banden te laten controleren op eventuele lekkages. Lees in deze blog alles over het bandenspanning lampje dat blijft branden.
Tips voor het onderhouden van de juiste bandenspanning
Mocht je zelf je bandenspanning op de juiste manier willen onderhouden dan hebben we nog enkele tips voor je.
- Controleer de bandenspanning regelmatig: Controleer de bandenspanning minimaal één keer per maand. Gebruik hiervoor een betrouwbare bandenspanning meter.
- Controleer de bandenspanning wanneer de banden koud zijn: Het beste moment om je bandenspanning te controleren is wanneer de banden koud zijn. Warme banden kunnen voor een vertekend beeld zorgen omdat dit de druk kan verhogen.
- Houd rekening met de aanbevolen bandenspanning: Houdt altijd rekening met de bandenspanning die aanbevolen is vanuit de fabrikant. Dit is namelijk de beste spanning waar de band optimaal kan presteren.
- Vergeet de reserveband niet: Vergeet de reserveband niet wanneer je de bandenspanning gaat controleren. Je zal de reserveband niet vaak hoeven te gebruiken, maar als het er op aan komt wil je niet dat je reserveband ook te weinig lucht heeft.
- Pas de bandenspanning aan bij belading: Als je auto te zwaar beladen is, is het beter om de bandenspanning hierop aan te passen. Overbelasting kan de band namelijk beïnvloeden, waardoor een klapband kan ontstaan.
- Controleer op slijtage: Controleer de banden op eventuele slijtage’s, scheurtjes, inrijdingen of andere schades. Beschadigde banden kunnen namelijk de bandenspanning eerder beïnvloeden.
Door regelmatig je bandenspanning te controleren kan je je banden optimaal gebruiken, je brandstofverbruik verminderen en de veiligheid op de weg vergroten.