Optimaal gebruik maken van je banden is erg belangrijk. Je banden zijn namelijk het enige contact tussen het wegdek en je auto. Naast dat het profiel van de band belangrijk is, is de bandenspanning ook van belang. Als je de bandenspanning van je auto op orde hebt dan rijd je niet alleen veiliger, maar ook zuiniger en comfortabeler. Daarom is het belangrijk om je banden regelmatig te controleren en bij te vullen waar nodig is. Ondanks deze voordelen controleert niet iedere auto bestuurder regelmatig zijn bandenspanning. Dit komt doordat auto bestuurders vaak niet op de hoogte zijn van de juiste informatie.
Om je op de hoogte te brengen van alle belangrijke informatie, leggen we je graag alles uit wat je over de bandenspanning van je auto moet weten. Na het lezen van deze blog kan jij veilig de weg op, bespaar je een hoop geld en kan je genieten van alle andere bijkomende voordelen van een juiste bandenspanning!
Waarom is een juiste bandenspanning voor je auto belangrijk?
Hogere verkeersveiligheid
De juiste bandenspanning voor je auto is erg belangrijk wil je de banden optimaal gebruiken. Ten eerste zorgt een juiste bandenspanning voor een betere verkeersveiligheid. Dit komt doordat de banden meer grip hebben, waardoor je een betere wegligging in bochten hebt. Daarnaast kun je hierdoor ook beter accelereren en remmen.
Betere rijcomfort
Een juiste bandenspanning zorgt voor een beter rijcomfort op de weg. Wanneer banden op de aanbevolen spanning staan kunnen ze effectiever schokken en trillingen absorberen die veroorzaakt worden door gaten of hobbels in de weg. Hierdoor rijdt je veel soepeler over de weg
Beter voor het Milieu
Naast de hogere verkeersveiligheid en het verbeterde rijcomfort heeft een juiste bandenspanning ook positieve gevolgen voor het milieu. Een band met de juiste spanning draagt namelijk bij aan een verbeterde brandstofefficiëntie. Dit resulteert uiteindelijk in een vermindering van de uitstoot van schadelijke gassen.
Wanneer banden een te lage bandenspanning hebben, neemt de rolweerstand toe. Dit zorgt ervoor dat de motor harder moet werken om de auto rollend te krijgen dan met een juiste bandenspanning. Dit resulteert in een hoger brandstofverbruik en dus meer uitstoot van broeikasgassen, zoals kooldioxide (CO2)
Als laatst zorgen goed onderhouden banden voor een langere levensduur. Wanneer je de banden langer kan gebruiken zorg je er eigenlijk voor dat er op termijn minder banden geproduceerd hoeven te worden. Ook zullen er minder banden afgevoerd worden, wat ook beter voor het milieu is.
Kostenbesparing
Als je een optimale bandenspanning hebt kan je langer genieten van je banden. Je zal langer met je banden kunnen doen, waardoor je hier kosten op kunt besparen. Het is dus zeker belangrijk om je bandenspanning op orde te hebben.
Wat is onder en bovenspanning?
Onderspanning en bovenspanning zijn twee dingen die je niet zorgen voor een optimale spanning. Onderspanning betekent namelijk dat de banden onder de aanbevolen spanning zijn wat voor vele nadelen kan zorgen. Bovenspanning betekent dan automatisch dat de banden te veel spanning hebben. Ook dit brengt verschillende nadelen met zich mee.
Gevaren van een te lage of hoge bandenspanning auto
Eerder zijn we dieper op de voordelen van een juiste bandenspanning in gegaan. Om dit nogmaals te benadrukken zullen we dieper op de nadelen van een te lage en te hoge bandenspanning ingaan. Zo weet je zelf wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Nadelen van een te lage spanning
Een te lage bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg, waardoor de verkeersveiligheid minder wordt. Daarnaast zorgt een te lage bandenspanning voor een verhoogde rolweerstand, wat het brandstofverbruik negatief beïnvloedt en de kosten doet verhogen. Als laatst kan een te lage bandenspanning zorgen voor een ongelijkmatige slijtage van de banden, waardoor de levensduur verkort wordt en de kans op een klapband toeneemt.
Nadelen van een te hoge spanning
Sommige autobestuurders denken dat een te hoge bandenspanning geen kwaad kan. Dit is echter niet zo, want ook een te hoge bandenspanning brengt nadelen met zich mee. Banden met een te hoge spanning hebben een kleiner contactoppervlak met het wegdek, wat resulteert in verminderde tractie en minder stabiel rijgedrag. Bovenspanning zorgt tot een stugger rijgedrag, waardoor de schokabsorptie afneemt en het rijcomfort vermindert. Omdat banden met een te hoge spanning vooral in het midden slijten, ontstaat er een ongelijke slijtage, wat de levensduur verkort.
Hoe merk je dat je bandenspanning van je auto te laag is?
Een te lage bandenspanning is op verschillende manieren te merken. Ten eerste is kan je dit vaak zelf al zien door zelf naar de band te kijken. Als de banden er wat ‘platter’ uitzien in vergelijking met hun normale vorm, dan kan dit duiden op een onderspanning. Daarnaast kan je een te lage bandenspanning merken door het bandenspanning lampje dat gaat branden op het dashboard. Het TMPS systeem zorgt hier namelijk automatisch voor.
Veranderingen in het rijgedrag kunnen ook indicatoren zijn voor een te lage bandenspanning. Een zwaarder gevoel tijdens het sturen, een verminderde brandstofefficiëntie, ongewone geluiden en een ongelijkmatige slijtage zijn factoren waar je op kan letten.
Hoe controleer je de bandenspanning van je auto?
Om de bandenspanning van je auto te controleren, heb je een bandenklok, bandenpomp of bandenspanningsmeter nodig. Als je dit niet bij de hand hebt dan kun je altijd naar een tankstation gaan. Hier is het vaak ook mogelijk om je banden op te pompen. Onderstaand een aantal stappen om de bandenspanning te controleren:
- Begin met het achterhalen van de aanbevolen bandenspanning voor je auto. Zodra je deze informatie hebt, draai je het ventieldopje van het ventiel af.
- Plaats vervolgens het uiteinde van de bandenklok op het ventiel totdat je een sissend geluid hoort. Dit geeft aan dat er een luchtdichte afdichting is gemaakt tussen de band en de meter.
- Nadat stap twee succesvol is uitgevoerd, lees je de bandenspanning af op het display van de bandenpomp. Als de bandenspanning te laag is, pomp je de banden op tot de aanbevolen hoeveelheid. Let hierbij op de eenheid, of het nu bar of PSI is, aangezien er een aanzienlijk verschil is tussen deze eenheden.
- Zodra de banden de juiste spanning hebben, vergeet dan niet om het ventieldopje weer terug te draaien. Zo zorg je voor een veilige en optimale bandenspanning.
- Extra tip: vergeet het reservewiel niet. Deze kan je namelijk onverwachts nodig hebben en dan wil je wel dat deze op de juiste spanning staat.
Bandenspanning auto controleren bij een juiste temperatuur
Om de bandenspanning te controleren is het van belang om dit te doen bij de juiste temperatuur. Met de juiste temperatuur bedoelen we de temperatuur wanneer de band afgekoeld is. Een band is afgekoeld wanneer de auto een paar uur heeft stilgestaan, de banden niet meer dan 1,6 km hebben afgelegd en / of de banden niet direct in de zon staan.
De reden hiervoor is dat bandenspanning gevoelig is voor temperatuurveranderingen. Als je de bandenspanning controleert nadat je auto heeft gereden of in direct zonlicht heeft gestaan, zal de warmte de luchtdruk in de banden verhogen. De luchtmoleculen zetten namelijk uit, waardoor je een onnauwkeurige meting krijgt.
Dus, om de meest nauwkeurige meting te verkrijgen, is het raadzaam om de bandenspanning te controleren wanneer de auto en de banden voldoende zijn afgekoeld.
Wat moet de bandenspanning van mijn auto zijn?
Bovenstaand hebben we alle voor- en nadelen van een juiste en onjuiste bandenspanning behandelt. In deze alinea gaan we dieper in op wat de juiste bandenspanning van jouw auto moet zijn. Iedere band kan namelijk een andere aanbevolen spanning hebben. Daarom is het cruciaal om te weten waar je deze informatie kunt vinden.
Er zijn vier locaties rondom een auto waar je de aanbevolen bandenspanning kunt vinden. Begin allereerst met het controleren van de sticker aan de binnenkant van de tankdop van je auto. Op deze sticker vind je vaak de optimale bar-druk voor elk bandenformaat, evenals verschillende scenario’s, zoals het aantal passagiers tijdens een rit.
Een tweede plek om de aanbevolen bandenspanning te vinden, is op de sticker in het portierframe aan de bestuurderszijde. Deze sticker, vergelijkbaar met die op de tankdop, geeft gedetailleerde informatie over de optimale bar-druk voor verschillende situaties. Onderstaand is een voorbeeld van zo’n sticker te vinden.
Als derde stap kun je de handleiding van de auto raadplegen, waarin specifieke informatie staat over de ideale bandenspanning. Mocht dit niet lukken, dan kun je altijd nog rechtstreeks op de band kijken. Zoek naar het woord ‘PSI’ in plaats van ‘bar’. PSI is een alternatieve eenheid voor bandenspanning en wordt vaak aangegeven op de banden zelf en op de bandenspanningsmeter waarmee je ze oppompt.
Bandenspanning tabel
Om precies te kunnen weten wat de bandenspanning van je band moet zijn kan je altijd een bandenspanning tabel volgen. Deze tabel geeft in een overzicht weer wat de aanbevolen spanning per automerk, autotype, bouwjaar en bandenmaat is. Zo weet je altijd zeker wat de ideale bandenspanning is. Een overzichtelijke bandenspanning tabel is hier te vinden.
Hoe vaak moet je de bandenspanning van je auto controleren?
Ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage, elke band verliest altijd een klein beetje lucht. Daarom is het aan te raden om de bandenspanning van je auto minstens één keer per maand te controleren. Regelmatige controle helpt ervoor te zorgen dat je banden op de juiste spanning blijven, wat de veiligheid van het voertuig bevordert en het brandstofverbruik optimaliseert (wat bovenstaand ook vernoemd is). Bovendien kan het rijden met de juiste bandenspanning de levensduur van je banden verlengen. Vergeet ook niet om de bandenspanning te controleren voordat je lange reizen maakt of voordat je zware ladingen gaat vervoeren, omdat deze factoren de bandenspanning kunnen beïnvloeden.
Verschil tussen bar en PSI bij bandenspanning auto
Bar is een drukeenheid die wordt gebruikt om de luchtdruk in autobanden te meten. Bar geeft je dus informatie over hoeveel lucht er in je band zit. Het verschil tussen Bar en PSI (pounds per square inch) zit in de meeteenheden die worden gebruikt. Bar gebruikt het metrische stelsel, terwijl PSI het imperiale stelsel gebruikt, maar beide kunnen worden gebruikt om de bandenspanning te meten. Vaak staan bar en PSI beide op een bandenklok of bandenpomp weergegeven, waardoor je altijd zeker weet hoeveel luchtdruk er in je band zit.
Hoeveel bar extra als je zwaar geladen bent?
Bar is een maat voor de druk, speciaal om te zien hoeveel lucht er in je autoband zit. Bar geeft je dus informatie over hoeveel lucht er in je band zit. Terwijl bar metrische eenheden gebruikt, gebruikt PSI (pounds per square inch) het imperiale systeem. Beide metingen helpen je om de bandenspanning te begrijpen. Op sommige bandenpompen of meters zie je zowel bar als PSI staan, zodat je altijd weet hoeveel druk er in je banden is.
Verschil in bandenspanning bij zomerbanden, winterbanden en all season banden
Het verschil in bandenspanning tussen zomerbanden, winterbanden en all-season banden kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type band, de voertuigspecificaties en de aanbevelingen van de fabrikant. Over het algemeen zijn er wel een aantal punten om in overweging te nemen:
Bandenspanning zomerbanden
Zomerbanden zijn ontworpen om optimaal te presteren bij hogere temperaturen. De aanbevolen spanning voor zomerbanden wordt meestal aangegeven in de handleiding van de auto of op een sticker in de deuropening of op de brandstofklep. Lees hier meer over hoeveel bar er in je autoband moet.
Bandenspanning winterbanden
Een winterband is ontworpen om optimaal te presteren in koudere weersomstandigheden. De juiste bandenspanning in bar of psi voor je winterband hangt af van het specifieke type band. Omdat banden variërende maten kunnen hebben voor zomer en winter, is het nuttig om wat richtlijnen te hebben. Je kunt vaak de aanbevolen bandenspanning vinden door te kijken naar de markeringen op de band. Als je dit niet kan vinden dan kan je als richtlijn de bandenspanning van de zomerbanden nemen en daar 0,2 bar bij optellen. Voor meer informatie over de bandenspanning van winterbanden verwijzen we je door naar onze uitgebreide blog.
Bandenspanning all season banden
Een all season band is een mix van een zomer en winterband. Deze band is ontworpen om in beide situaties te kunnen presteren. Voor all season banden raden we aan om de bandenspanning aan te passen aan het seizoen. Voeg in de koude wintermaanden 0,2 bar extra toe. Volg in de zomer de aanbevolen bandenspanning zoals aangegeven door de fabrikant van de banden. Lees in deze blog meer over de bandenspanning van all season banden.
Wat te doen bij een afwijkende bandenmaat?
Sommige auto’s hebben een afwijkende bandenmaat. Dit betekent dat de voorbanden een andere maat hebben dan de achterbanden. Omdat de bandenmaat anders is, kan de aanbevolen bandenspanning ook verschillen van elkaar. Zorg er daarom voor dat je de bandenspanning regelmatig controleert en aanpast volgens de aanbevelingen voor de afwijkende maat. Wij raden aan om te kijken naar de aanbevolen spanning die op de band zelf is aangegeven. Zo weet je zeker dat je de juiste spanning hebt voor de voor en achterbanden.
Wat betekent het als het bandenspanning lampje gaat branden?
Veel mensen zijn bekend met het bandenspanning lampje, maar toch leidt dit soms tot verwarring. Dit dashboard lampje gaat branden als de bandenspanning te laag is. Het activeert wanneer een van je banden meer dan 20% van de aanbevolen druk verliest. Dus, als het lampje brandt, kan dit duiden op een lekke band of lage druk in alle vier de banden.
Sinds 2014 zijn alle nieuwe voertuigen uitgerust met dit waarschuwingslampje op het dashboard. Om te controleren of jouw auto deze functie heeft, zet je de auto aan, waardoor alle indicatielampjes kort oplichten. Hieronder vind je een afbeelding van het bandenspanning lampje.
TPMS sensoren
TPMS-sensoren, wat staat voor Tire Pressure Monitoring System, zijn sensoren die de luchtdruk in autobanden meten. Deze sensoren zijn bedoeld om bestuurder te alarmeren als de bandenspanning onder het optimale niveau zakt. Wanneer dit zo is, dan gaat het bandenspanning lampje branden. Lees hier meer over de werking van TPMS sensoren.
Bandenspanning bij een caravan
Wanneer je met je caravan de weg op gaat, is het cruciaal om aandacht te besteden aan de bandenspanning. De banden van je caravan vormen immers het enige contact tussen het voertuig en de weg, waardoor de bandenspanning direct invloed heeft op de prestaties, stabiliteit en veiligheid.
Een optimale bandenspanning bevordert de stabiliteit en wegligging van je caravan. Een onjuiste spanning, of deze nu te hoog of te laag is, kan leiden tot ongewenste bewegingen zoals het overhellen in bochten. Dit kan niet alleen het rijcomfort verminderen, maar ook de bestuurbaarheid van de caravan negatief beïnvloeden en het risico op ongevallen vergroten.
Bovendien beïnvloedt de bandenspanning de remprestaties van je caravan. Bij een te lage spanning neemt de remweg toe. Dit omdat de banden minder grip hebben op het wegdek, wat vooral gevaarlijk kan zijn bij onverwachte noodsituaties waar een snelle stop vereist is. Verder heeft een correcte bandenspanning ook een positief effect op het brandstofverbruik van het trekkende voertuig. Een onderspannen band verhoogt de rolweerstand, wat op zijn beurt resulteert in een hoger brandstofverbruik.
Om deze redenen is het essentieel om regelmatig de bandenspanning van je caravan te controleren en deze aan te passen volgens de aanbevolen specificaties. Door dit te doen, zorg je voor een veilige en plezierige reis, verminder je het risico op ongevallen en maximaliseer je de levensduur van je banden, zodat je met een gerust hart op vakantie kunt gaan.
Lees hier meer over de bandenspanning bij een caravan en kom te weten wat jouw optimale spanning is.
Bandenspanning bij een aanhanger
Ook is het belangrijk om te letten op de bandenspanning bij een aanhanger. Anders kan dit dezelfde negatieve gevolgen hebben als bij een caravan.
Het is belangrijk om de bandenspanning te controleren elke keer als je de aanhanger wilt gebruiken. Zelfs als je de aanhanger een tijdje niet hebt gebruikt, blijft de bandenspanning niet hetzelfde. Banden verliezen namelijk langzaam lucht na verloop van tijd, ongeacht hoe vaak je de aanhanger gebruikt. Dus, voordat je op pad gaat met de aanhanger, is het verstandig om de bandenspanning te controleren.
Hoe vaak je de bandenspanning van je aanhanger moet controleren en een bijbehorende tabel met de juiste spanning per maat vind je in onze blog over bandenspanning van aanhanger.