autoonderhouden.nl

Alles over remvloeistof bijvullen en vervangen!

Als je nog nooit je remvloeistof hebt bijgevuld, kan het voelen als een vreemde taak, maar gelukkig is het eigenlijk vrij eenvoudig. In deze blog lees je alles over remvloeistof, remvloeistof bijvullen, controleren en vervangen.

Moeilijkheidsgraad: geavanceerd

Inhoudsopgave:

Waarom moet ik remvloeistof bijvullen?

Remvloeistof bijvullen is een essentieel onderdeel van het onderhouden van jouw remsysteem van jouw auto; als het remvloeistofpeil te laag is, zullen jouw remmen minder of helemaal niet meer werken. Wanneer je het rempedaal intrapt, wordt hydraulische vloeistof naar beneden gedrukt om jouw remblokken te activeren. Remvloeistof houdt niet alleen jouw remmen draaiende, maar is ook een smeermiddel met anticorrosieve eigenschappen. Het is dus erg belangrijk dat jij jouw remvloeistof op peil houdt en jouw remvloeistof laat vervangen.

Hoe werkt remvloeistof?

Remvloeistof versterkt dus niet alleen de remkracht van jouw auto, maar werkt ook als smeermiddel en voorkomt corrosie in bewegende delen van jouw remmen. Het is dus best wel belangrijk. Daarom vraag je je misschien af, “hoe werkt remvloeistof nou eigenlijk?”.

Remvloeistof maakt deel uit van het remproces vanaf het moment dat je jouw voet op de rem zet. Wanneer je het rempedaal intrapt, worden de zuigers in de hoofdremcilinder, die zich in de motorruimte bevindt, samengedrukt om de remvloeistof onder druk te laten stromen. De compressie van de zuigers verhoogt de druk in de remleidingen, waardoor de remvloeistof onder druk staat.

De remleidingen leiden de kracht van jouw druk op het rempedaal om naar de voor- en achterremmen van jouw auto met behulp van de onder druk staande remvloeistof. De remvloeistof zet vervolgens de energie waarmee je het rempedaal indrukt om in remdruk die ervoor zorgt dat de remblokken de remrotors samendrukken. Hierdoor vertragen de rotoren en komen ze tot stilstand.

Wanneer moet ik remvloeistof bijvullen of vervangen?

Remvloeistof gaat niet eeuwig mee; na verloop van tijd neemt het bijvoorbeeld water/condens op uit de slangen, verbindingen en leidingen die het smeert. Als het watergehalte in de vloeistof stijgt, daalt de temperatuur waarbij de vloeistof kookt, en dit kan op zijn beurt jouw remsysteem minder doeltreffend maken. Je kunt dit voor het eerst merken als een sponsachtig gevoel wanneer u het rempedaal intrapt. Als het heel erg wordt, kunnen jouw remmen het helemaal begeven. Om voor de hand liggende redenen kan dit gebrek aan reactievermogen een reëel gevaar vormen tijdens het rijden, dus het is niet iets wat je zich kunt veroorloven te negeren.

Daarnaast kun je het ook zien aan het waarschuwingslampje zoals hieronder weergegeven staat. Als er een probleem is met jouw remvloeistof kan bijvoorbeeld het remwaarschuwingslampje gaan branden door een lek van deze hydraulische vloeistof. Of merk je dat je jouw rempedaal verder moet intrappen dan normaal, stop dan zo snel mogelijk en schakel hulp in. Als jouw remmen goed lijken te werken en het niveau van jouw remvloeistof normaal is, kan het waarschuwingslampje gewoon een sensorprobleem zijn. In dat geval moet je naar een garage kunnen rijden om naar jouw auto te laten kijken.

Remvloeistof bijvullen en vervangen

Experts raden aan om jouw remvloeistof jaarlijks een paar keer te controleren en jouw remvloeistof elke 2 jaar te vervangen. Echter is dit maar een maatstaf, het is vooral van belang dat jij jouw remmen veilig houdt en dat je op tijd bij klachten, zoals wellicht hier boven genoemd, aan de bel trekt! Hieronder bespreken we ook nog 5 andere klachten die kunnen wijzen op dat jij jouw remvloeistof moet vervangen of bijvullen.

Extra klachten die erop wijzen dat jij jouw remvloeistof moet bijvullen.

  1. Remklauwen werken niet goed. Wanneer de remvloeistof laag of vuil is, kunnen de remblokken niet zo efficiënt worden aangedrukt als zou moeten. Dit kan leiden tot ongelijkmatige slijtage en schade aan de remblokken, wat piepende, piepende of knarsende geluiden veroorzaakt wanneer de remmen worden ingeschakeld.
  2. Vreemde geluiden of trillingen bij het remmen. Remsystemen waar niet genoeg vloeistof in zit, of met oude vloeistof, gaan geluid maken. Wanneer dit gebeurt, is het belangrijk om de remmen zo snel mogelijk te laten controleren.
  3. Problemen met het rempedaal. Wanneer de remvloeistof laag is of moet worden vervangen, kan een bestuurder merken dat het rempedaal niet meer reageert zoals vroeger. Als het pedaal steviger aanvoelt dan normaal, kan de vloeistof vervuild zijn. Als het pedaal zacht, springerig en/of sponsachtig aanvoelt wanneer het pedaal wordt ingetrapt, kan dit een teken zijn dat de remvloeistof bijna op is.
  4. Rook of verbrande geur. Oververhitte remmen kunnen na langdurig gebruik rook of een brandlucht verspreiden. Als dit gebeurt, moeten bestuurders zo snel mogelijk stoppen om de remmen te laten afkoelen. Als een voertuig in deze toestand blijft rijden, kan de oververhitte vloeistof een remstoring veroorzaken, waardoor het niet meer mogelijk is om te stoppen. Echter let wel op, want deze klachten kunnen door veel meer dingen komen zoals bijvoorbeeld jouw airco stinkt.

Bij een van deze klachten is het dus erg verstandig om jouw remvloeistof bij te vullen of in ieder geval te (laten) controleren.

Welke remvloeistof moet jij bijvullen?

Voordat je leert hoe je remvloeistof moet bijvullen, vertellen we eerste welke je nodig hebt. Remvloeistof wordt aangeduid met “DOT” en een nummer. DOT staat voor Department of Transportation, het federale agentschap dat verantwoordelijk is voor de regulering van remvloeistofspecificaties voor voertuigen. Deze voorschriften zorgen voor een standaard productkwaliteit voor ieders veiligheid.

Elk nummer heeft een hoger kookpunt. De meeste voertuigen in Nederland gebruiken DOT 3 of 4, die amberkleurig zijn, zoals een licht biertje. Ze zijn gebaseerd op glycol en absorberen vocht uit de lucht (hygroscopisch is de technische term). Daarom moet je de bovenkant van jouw flesje goed dichthouden en het reservoir van de hoofdremcilinder niet openen tenzij het nodig is.

Je vindt de vloeistof die jij nodig heeft in de handleiding van jouw auto. Vloeistoffen op glycolbasis met DOT 3 of DOT 4 specificaties worden in de meeste gevallen aanbevolen. Sommige remsystemen vereisen DOT5. Meng daarnaast ook nooit meerdere soorten vloeistoffen voor jouw remsysteem. Volgens verschillende bronnen kan het geen kwaad, maar het kan wel degelijk een probleem veroorzaken.

Stappenplan remvloeistof controleren

Het controleren van jouw remvloeistof is eigenlijk heel simpel en valt erg makkelijk af te lezen. Hieronder lees je precies waar je op moet letten.

Voordat je iets kan aflezen moet je jouw hoofdremcilinder vinden. Je kunt deze vinden door het handboek van jouw auto te lezen. Maar meestal vind je hem ook snel na wat zoeken. Hij zit namelijk onder de motorkap, aan de bestuurderskant van de auto en dan achterin de motorruimte. Je ziet een metalen cilinder met een plastic reservoir erop, dit is het remvloeistofreservoir. In de meeste gevallen zal de dop zelf aangeven dat je op de juiste plaats bent, met het opschrift ‘remvloeistof’. Er is een volle lijn en een minimale lijn, en in moderne auto’s moet je het vloeistofniveau van buitenaf kunnen zien net zoals bij jouw koelvloeistofreservoir. Tip: als je niet op een vlakke ondergrond geparkeerd staat, zal je aflezing waarschijnlijk niet nauwkeurig zijn!

Stappenplan remvloeistof bijvullen

Als jij de onderste stappen volgt, weet je zeker dat jij jouw remvloeistof goed bijvult en kun je direct beginnen met jouw remvloeistof bijvullen.

  1. Zoek je hoofdremcilinder en controleer jouw remvloeistof.
    Je kunt deze vinden door het handboek van jouw auto te lezen. Meestal zit hij onder de motorkap, aan de bestuurderskant van de auto en dan achterin de motorruimte. Je ziet een metalen cilinder met een plastic reservoir erop – dit is het remvloeistofreservoir. In de meeste gevallen zal de dop zelf al aangeven dat je op de juiste plaats bent, met het opschrift ‘remvloeistof’. Er is een volle lijn en een minimale lijn, en in moderne auto’s moet je het vloeistofniveau van buitenaf kunnen zien.
  1. Zorg ervoor dat je de juiste remvloeistof voor uw auto koopt.
    Op de dop van het remvloeistofreservoir staat meestal welke soort remvloeistof je moet gebruiken – DOT3, DOT4 of DOT5. Als je het hier niet kunt vinden, kunt je het ook opzoeken in het handboek van jouw auto.
  1. Giet de remvloeistof erin.
    Dit is het gemakkelijkste deel! Open gewoon de dop en giet de remvloeistof erin tot aan de ‘maximum’ lijn, gebruik indien nodig een trechter. Schroef de dop er weer stevig op, sluit je motorkap en je bent klaar om te gaan (of te remmen!).
  2. Onderhoud je remvloeistof.
    Omdat remvloeistof zo’n belangrijk onderdeel van je remsysteem is, moet je het peil het liefst elke week controleren.
  3. Als je merkt dat het niveau vrij snel weer laag wordt, heb je misschien een lek en moet je zo snel mogelijk een afspraak maken bij je plaatselijke garage. Hoe meer water of andere stoffen er in jouw remvloeistof komt, hoe verder deze wordt verdund. Dit verlaagt de temperatuur waarbij de vloeistof kookt, waardoor jouw remmen jouw auto niet meer kunnen stoppen. Daarom raden de meeste fabrikanten aan om je remmen dan te vervangen.

Hoe kan ik remvloeistof vervangen?

Bij een remvloeistof vervangen (in tegenstelling tot een “bijvulling”) worden je remmen “ontlucht” om de oude vloeistof te verwijderen en ruimte te maken voor een nieuwe vulling. Dit onderdeel is een klus voor een monteur en kun je moeilijk zelf. Wil je dit toch zelf doen? Lees dan onze blog over een remklauw vervangen, hierin leggen we ook ontluchting uit.

Door jouw remmen te ontluchten worden ook eventuele dampbellen verwijderd. Om dit goed te doen is speciale apparatuur nodig. Daarom is het dus verreweg het veiligste en gemakkelijkste is om jouw auto naar een betrouwbare expert of garage te brengen en hem deze taak voor u te laten uitvoeren. Ook zullen zij de oude vloeistof op een milieuvriendelijke en veilige manier afvoeren. Daarnaast testen zij ook vaak jouw remsysteem op veiligheid en noteren we de vloeistofwissel in jouw onderhoudsboekje.

Bekijk ook eens: