Duitsland, een prachtig land met een uitgebreid snelwegennet en pittoreske wegen, trekt talloze Nederlandse reizigers aan. Als je van plan bent om met de auto naar Duitsland te reizen, is het van cruciaal belang om op de hoogte te zijn van de verkeersregels in dit buurland. In deze gids nemen we je mee door de belangrijkste verkeersregels in Duitsland, zodat je zonder zorgen kunt genieten van je reis.
Algemene verkeersregels Duitsland
In Duitsland gelden een aantal verkeersregels die vergelijkbaar zijn met die in Nederland. Denk hierbij aan het rechts rijden en links inhalen, voorrang geven aan het verkeer aan de rechterkant tenzij anders aangegeven, en het geven van voorrang aan trams. In Duitsland wordt in plaats van haaientanden een rij dikke blokken gebruikt om aan te geven dat je voorrang moet geven aan andere bestuurders. Bij het oprijden van een rotonde moet je voorrang geven aan het verkeer dat zich al op de rotonde bevindt, maar als er binnen de bebouwde kom borden ontbreken, moeten automobilisten op de rotonde voorrang geven aan degenen die van rechts komen.
Maximumsnelheid
Een van de eerste dingen die je moet weten wanneer je door Duitsland reist, is de maximale snelheid op verschillende soorten wegen. Hier zijn enkele belangrijke richtlijnen:
- Autobahnen: Op de beroemde Duitse snelwegen, de autobahnen, is er vaak geen specifieke maximumsnelheid. Je moet echter altijd rekening houden met de verkeers- en weersomstandigheden. Op sommige stukken van de autobahn kunnen er wel snelheidslimieten gelden, meestal 130 km/u.
- Buiten de bebouwde kom: Buiten de bebouwde kom geldt over het algemeen een maximumsnelheid van 100 km/u.
- Binnen de bebouwde kom: Binnen de bebouwde kom in Duitsland geldt doorgaans een maximumsnelheid van 50 km/u. In sommige steden en dorpen kan deze snelheid lager zijn, dus blijf alert op de verkeersborden.
Afstand houden
In Duitsland is het bewaren van veilige afstand een van de belangrijke in de verkeersregels. Als je niet deze regel volgt, kan de politie zeer streng zijn! Om de juiste afstand te bepalen wordt gebruik gemaakt van een eenvoudige berekening: neem de snelheid waarmee je rijdt en deel deze door twee. Als je bijvoorbeeld 130 kilometer per uur rijdt, moet je een afstand van minimaal 65 meter aanhouden. In Duitsland wordt dit “halber Tacho” genoemd. Je kunt een boete krijgen als je minder dan “halber Tacho” afstand houdt.
Voorrang & Inhalen
Als het gaat om voorrang en inhalen in Duitsland, geldt als basisregel dat bestuurders van rechts voorrang hebben, tenzij anders aangegeven wordt. Daarnaast maken ze in Duitsland geen gebruik van haaientanden, maar een lijn van dikke blokken om aan te geven dat je andere bestuurders voorrang moet geven. Inhalen is verboden op kruispunten, spoorwegovergangen en wanneer er een doorgetrokken streep op de weg staat. Bij het inhalen van fietsers moet er een minimale afstand van 1,5 meter worden aangehouden. Bij het rijden in de bergen geldt dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer, maar op kleine wegen moet het voertuig dat het gemakkelijkst kan uitwijken voorrang verlenen. Het is belangrijk om de verkeersborden goed in de gaten te houden, omdat deze kunnen aangeven dat er bijvoorbeeld niet ingehaald mag worden.
Parkeren & Stilstaan
In Duitsland zijn er verkeersregels met betrekking tot stilstaan en parkeren. Het is verboden om stil te staan in nauwe wegen of in straten waar je niet goed overzicht hebt. Daarnaast is het ook verboden om aan de overkant van de weg te parkeren, behalve in een straat waarin er sprake is van eenrichtingsverkeer. Aanvullend is het in Duitsland verboden om tegen de rijrichting in te parkeren. Belangrijk is het om de verkeersregels te respecteren en het overige verkeer niet te hinderen of in gevaar te brengen
Verkeersborden en verkeersregels in Duitsland
In Duitsland, net als in Nederland, zijn verkeersborden essentieel om de weggebruikers te informeren over de regels en om de veiligheid op de wegen te betwisten. Hier zijn enkele belangrijke verkeersborden die je in Duitsland tegenkomt als verkeersregels:
- Stopbord (Stopschild): Dit is een achthoekig rood bord met het woord “STOP” erop. Het betekent dat je volledig moet stoppen bij de stopstreep en pas mag doorrijden als de weg vrij is.
- Voorrangsbord (Vorfahrt): Dit blauwe bord met een witte driehoek wijst op voorrangswegen. Bestuurders op een voorrangsweg hebben voorrang ten opzichte van zijwegen.
- Eenrichtingsverkeer (Einbahnstraße): Een blauw vierkant bord met een witte pijl die de richting aangeeft. Dit geeft aan dat de weg slechts in één richting bereden mag worden.
- Verboden in te rijden (Einfahrt verboten): Dit bord heeft een rode cirkel met een witte achtergrond en een zwart symbool. Het betekent dat de aangegeven weg verboden is voor alle voertuigen.
- Maximumsnelheid (Geschwindigkeitsbegrenzung): Duitsland heeft veel snelwegen zonder maximumsnelheid, maar op sommige wegen vind je borden die de maximumsnelheid aangeven. Dit kan bestaan uit 30 km/u in stedelijke gebieden tot 130 km/u op sommige delen van de snelwegen.
- Parkeerverbod (Parkverbot): Dit bord met een rode rand en een blauw vlak betekent dat parkeren verboden is.
- Tankstation (Tankstelle): Als je op zoek bent naar een tankstation, let dan op dit groene bord met een witte brandstofpomp erop.
- Snelweg (Autobahn): Als je een blauw bord met de letter “A” en een nummer ziet, betekent dit dat je op een snelweg bent. De borden geven ook aan welke richting je op gaat.
- Informatieborden: Deze borden voorzien je van belangrijke informatie zoals afstanden naar steden, afritten, en bezienswaardigheden. Ze zijn meestal wit met zwarte tekst.
Tekst verkeersborden
Duits | Nederlands |
Langsam fahren | Langzaam rijden |
Sackgasse | Doodlopend |
Strasse gesperrt | Afgesloten rijweg |
Gefährliche kurve | Gevaarlijke bocht |
Halteverbot | Verboden te stoppen |
Fußgängerüberweg | Oversteekplaats voor voetgangers |
Vorfahrt geben | Voorrang geven |
Baustelle | Wegwerkzaamheden |
Parken verboten | Verboden te parkeren |
Verkeersregels van alcohol- en drugsgebruik in Duitsland
- Ervaren bestuurders: In Duitsland is de toegestane alcoholpromillage voor ervaren automobilisten hetzelfde als in Nederland, namelijk 0,05%. Dit betekent dat zelfs een kleine hoeveelheid alcohol in je bloed tot strafrechtelijke gevolgen kan leiden.
- Beginnende bestuurders: Voor beginnende of jonge bestuurders zijn er verschillen in de wetgeving tussen Nederland en Duitsland. In Nederland geldt voor beginnende automobilisten een alcohollimiet van 0,2 promille, terwijl in Duitsland de wetgeving strenger is. Voor bestuurders tot en met 21 jaar geldt een limiet van 0,0% promille.
- Drugs: Het gebruik van drugs tijdens het rijden is ten strengste verboden en kan zware straffen met zich meebrengen.
De boetes voor rijden onder invloed van alcohol of drugs zijn verschillend in Duitsland en kunnen veranderen, afhankelijk van de mate van invloed en de herhaling van de fout. Ze kunnen bestaan uit enkele honderden tot duizenden euro’s.
Mobiele telefoon
Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden is alleen toegestaan met een handsfree systeem, denk hierbij aan bellen of muziek luisteren via je telefoon. Het gebruik van een mobiele telefoon zonder handsfree-systeem kan leiden tot boetes van enkele tientallen euro’s.
Veiligheidsgordels en kinderzitjes
Veiligheid staat voorop in Duitsland in hun verkeersregels, en het dragen van veiligheidsgordels is verplicht voor alle inzittenden van de auto. Kinderen jonger dan 12 jaar of kleiner dan 150 cm moeten in een geschikt kinderzitje vervoerd worden. Het niet naleven van deze regels kan invloed hebben op boetes, dus zorg ervoor dat je de veiligheidsvoorschriften volgt.
Milieuzones
Een vrij nieuw element van de verkeersregels in Duitsland is de milieusticker. In sommige Duitse steden bestaan er ‘Umweltzones’, milieuzones waar alleen voertuigen met een groene milieusticker mogen rijden. Zorg ervoor dat je voertuig een milieusticker heeft als deze zones zullen optreden. De milieusticker heeft een kleur, geel of groen, en wordt op de voorruit van de auto aangebracht. Deze kleur wordt bepaald door de mate van vervuiling van je auto, gebaseerd op factoren zoals het type motor, het bouwjaar en het type voertuig. Als je auto te oud of te vervuilend is, kom je niet in aanmerking voor een sticker en mag je niet rijden in de aangewezen Umweltzones.
Een Umweltzone wordt gemarkeerd door een wit bord met een rode cirkel waarin ‘Umwelt’ staat. Onder dit bord staat aangegeven welke sticker vereist is om toegang te krijgen tot deze zone. Het einde van een omgevingszone herken je aan een zwart-wit bord met strepen erdoorheen.
Flitspaalsignalering
In Duitsland is het belangrijk om te weten dat zowel de bestuurder als de passagier geen apparatuur met flitspaalsignalering mag gebruiken. Dit betekent dat het tonen van flitsmeldingen op je telefoon of navigatiesysteem tijdens het rijden strikt verboden is. Dit is een essentiële regel om te volgen.
De Duitse Rettungsgasse verkeersregel
De Rettungsgasse is een doorgang in het midden die bestuurders van voertuigen moeten vormen op auto(snel)wegen wanneer er een file staat en hulpdiensten erlangs moeten. Dit houdt in dat bestuurders van wagens en andere voertuigen zoveel mogelijk links en rechts van de rijbaan moeten gaan rijden, om in het midden een rijstrook voor hulpdiensten te creëren. Het is sinds 1 oktober 2020 een verplicht onderdeel van de verkeersregels in Duitsland voor elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig om in vertraagd of constant verkeer uit te wijken voor hulpdiensten en een reddingsstrook vrij te maken.
Nieuwe verkeersregels Duitsland
Als je in Duitsland gaat rijden, zijn er een aantal nieuwe verkeersregels waar je rekening mee moet houden. Hieronder vind je een overzicht van enkele belangrijke veranderingen:
- Lagere maximumsnelheid in steden: In steeds meer Duitse (binnen)steden geldt een lagere maximumsnelheid van 30 km/u (of soms 40 km/u, zoals in Frankfurt). Let daarom in steden goed op de maximalesnelheidsborden.
- Strengere boetes: De boetes van verkeersovertredingen, zoals te hard rijden zijn aanzienlijk verhoogd om de verkeersveiligheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat bestuurders zich beter aan de regels houden.
- Winterbanden: Het is verplicht om winterbanden te gebruiken tijdens winterse omstandigheden in Duitsland, bestuurders kunnen een boete krijgen als ze zich niet aan de regels houden. Lees hier meer over in de blog wanneer winterbanden of onze blog winterbanden in Duitsland.
- Rechts inhalen: Rechts inhalen is in Duitsland over het algemeen niet toegestaan, behalve in bepaalde situaties, bijvoorbeeld wanneer er een speciale rijstrook voor rechtsafslaan is.
- Geen knipperende koplampen: Knipperen met jouw koplampen om andere bestuurders aan te geven dat ze je moeten laten passeren, is in Duitsland niet toegestaan en kan een boete opleveren.
Conclusie verkeersregels Duitsland
Het is essentieel om op de hoogte te zijn van de verkeersregels in Duitsland voordat je de weg op gaat. Het niet naleven van deze regels kan niet alleen tot boetes leiden, maar ook tot gevaarlijke situaties op de weg. Wil je meer weten over de verkeersboetes in Duitsland? Bekijk dan de volgende blog; Verkeersboetes Duitsland. Bij gevaarlijk rijgedrag, aan de hand van de ernst kunnen boetes worden bepaald, meestal beginnend bij enkele honderden euro’s. Hetzelfde geldt voor het verplicht meenemen van bijvoorbeeld een gevarendriehoek, lees hier meer over in de blog verplicht in auto Duitsland. Als Nederlandse reiziger in Duitsland is het jouw verantwoordelijkheid om je aan de lokale verkeersvoorschriften te houden. Geniet van je reis, wees veilig en respecteer de regels op de Duitse wegen. Veel plezier in Duitsland!
Wil je alles weten voor als jij met de auto naar Duitsland gaat, zoals wat verplicht is in Duitsland, welke milieustickers je nodig hebt of alle boetes? Lees dan onze blog met checklist en alles wat je moet weten voor een zorgeloze reis.