autoonderhouden.nl

Er komt witte rook uit uitlaat, wat nu?

Komt er witte rook uit de uitlaat van jouw auto bij het starten of gasgeven? Lees hier alles over de oorzaken, oplossingen en tips.

Moeilijkheidsgraad: geavanceerd

Inhoudsopgave:

Wat is oorzaak van de witte rook uit mijn uitlaat?

Heb jij last van witte rook uit uitlaat bij starten van auto? Dit kan onschuldig zijn, zo kan dit natuurlijk komen door simpelweg condensatie. Condensatie van water in de uitlaat kan witte rook veroorzaken. Vooral in koudere klimaten is dit normaal en niets om je zorgen over te maken. Komt er echter veel meer witte rook uit je uitlaat tijdens het gasgeven of bij een warme motor? Dan kan het komen door een van de onderstaande dingen:

  1. Verdamping van de koelvloeistof: Als er een probleem is met het koelsysteem van de motor, zoals een gesprongen koppakking of een gebarsten cilinderkop, kan koelvloeistof de verbrandingskamer binnendringen en verbranden, oftewel een koelvloeistof lekkage (lees hier alles over de oorzaken en oplossingen). Hierdoor kan er veel witte rook uit de uitlaat komen bij het rijden met warme motor. Symptomen van verbrande koelvloeistof zijn: een zoet ruikende uitlaat, oververhitte motor, verlies van koelvloeistof en slechte motorprestaties.
  2. Verbrandende brandstofadditieven: Sommige brandstofadditieven zoals reinigingsmiddelen kunnen bij verbranding al witte rook uit de uitlaat bij het starten veroorzaken. Dit kan al snel gebeuren als je pas een additief aan uw brandstof hebt toegevoegd. In dit geval zal de witte rook vanzelf wegtrekken.
  3. Verbranding van transmissievloeistof: In zeldzame gevallen kan een lek in de transmissie ertoe leiden dat transmissieolie de verbrandingskamer binnendringt. Als dit aan de hand is, kan er witte rook uit de uitlaat komen bij het gasgeven of een warme motor. Dit merk je al snel aan schakelproblemen, slippen van de koppeling, verlies van transmissievloeistof.
  4. Dit probleem kan ook veroorzaakt worden als een steenmarter jouw toevoerslangen doorknaagt. Lees in dat geval onze blog: steenmarter verjagen.

Er zijn dus erg veel mogelijkheden die witte rook uit de uitlaat veroorzaken. Hieronder vertel ik je de meest voorkomende oorzaken nog een keer en hoe je deze kan herkennen. Het is namelijk belangrijk om goed vast te stellen waar dit doorkomt, zodat je natuurlijk niet onnodig reparaties doet.

Witte rook uit uitlaat bij gasgeven en starten

Witte rook door lekke koppakking

Jouw witte rook kan dus ook veroorzaakt worden door een lekke koppakking. Als je na de onderstaande symptomen merkt dat er witte rook uit je uitlaat komt door lekkende cilinderkoppakking, dan is het belangrijk om snel te handelen. Een lekkende koppakking kan jouw motor namelijk ernstig beschadigen. Dit komt omdat een koppakking tussen de cilinderkop en het motorblok in zit en dient om de verbrandingskamer af te dichten. Door een lek in de koppakking kan er koelvloeistof in de verbrandingskamer komen. Tijdens het verbrandingsproces wordt deze koelvloeistof omgezet in stoom, wat resulteert in de vorming van witte rook uit de uitlaat. Afgezien van witte rook, zijn er nog andere symptomen die kunnen wijzen op een kapotte koppakking:

  • Mogelijke oververhitting van de motor.
  • Verlies van koelvloeistof en dat jouw koelvloeistof snel moet bijvullen.
  • Zoete geur van koelvloeistof uit de uitlaat na het starten.
  • Verminderde motorprestaties.

Kosten kapotte koppakking

Wellicht is oorzaak van de witte rook uit de uitlaat van dus een kapotte koppakking. Als deze lek lijkt te zijn, adviseren wij de koppakking direct te (laten) vervangen. Rijden met een kapotte cilinderkoppakking kan de motor van jouw auto namelijk ernstig beschadigen. Het vervangen van de koppakking is helaas wel een tijdrovende klus die al gauw vier tot zes uur in beslag kan nemen. Daarom kunnen de arbeidskosten in de werkplaats al snel iets hoger liggen tussen de 400 tot 700 euro. Het materiaal is gelukkig wel erg goedkoop, nieuwe cilinderkoppakking kost niet meer dan een paar tientjes.

Witte rook door lekke cilinderkop

Of komt jouw witte rook door een lekke cilinderkop? Het is belangrijk om snel actie te ondernemen als je witte rook uit de uitlaat opmerkt, een lekke koppakking kan namelijk ernstige schade aan de motor veroorzaken. De cilinderkop bevindt zich tussen de koppakking en het motorblok en dient om de verbrandingskamer af te dichten. Wanneer er een lek in de cilinderkop ontstaat, kan koelvloeistof gemakkelijk in de verbrandingskamer komen. Tijdens het verbrandingsproces wordt deze koelvloeistof net zoals bij de andere oorzaken omgezet in stoom, wat resulteert in de vorming van witte rook uit de uitlaat bij het gasgeven of als de motor warm is. Naast witte rook zijn er andere symptomen die kunnen wijzen op een kapotte koppakking, zoals:

  • Vaak en snel oververhitting van de motor,
  • Overmatig koelvloeistofverlies
  • Olieverontreiniging: In sommige gevallen kan een lekke kop ervoor zorgen dat koelvloeistof in de olie terechtkomt, Dit zorgt voor een melkachtige substantie op de peilstok of onder de olievuldop. Dit kun je dus makkelijk checken door jouw olie te peilen.
  • Verminderde motorprestaties: Een lekke koppakking kan leiden tot verminderde motorprestaties, zoals slecht stationair draaien, vermogensverlies, haperingen of onregelmatig lopen van de motor.
  • Verlies van compressie: Als jouw cilinderkop lekt, kan dit leiden tot verlies van compressie in de cilinders. Dit kan resulteren in verminderd vermogen, moeilijk starten van de motor of slechte gasrespons.

Kosten lekke cilinderkop

Als je vermoedt dat je een kapotte cilinderkop hebt, is het raadzaam om de cilinderkop zo snel mogelijk te laten vervangen. Het vervangen van een koppakking is echter een tijdrovende klus, die gemiddeld vier tot zes uur in beslag neemt. De arbeidskosten in een werkplaats kunnen variëren, maar liggen doorgaans tussen de 500 en 800 euro. Ook de kosten van de cilinderkop komen hierbij, maar deze variëren sterk per model. Check via de knop hieronder de prijs van jouw cilinderkop door jouw model of automerk in te vullen op de site.

Witte rook uit uitlaat bij een diesel

Witte rook uit de uitlaat van een dieselmotor kan ook verschillende oorzaken hebben. Naast de bovenstaande oorzaken kan witte rook uit de uitlaat van een dieselmotor ook veroorzaakt worden door:

  • Injectorproblemen: Defecte injectoren kunnen ervoor zorgen dat overtollige brandstof de verbrandingskamer binnendringt, dit resulteert in onvolledige verbranding en uiteindelijke witte rook. Dit kan liggen aan verstoppingen, versleten onderdelen of slechte afdichtingen.
  • Problemen met brandstofpomp: Een defecte brandstofpomp kan resulteren in een onjuiste brandstoftoevoer naar de verbrandingskamer of dat jouw olie lekt, wat resulteert in overmatige injectie van brandstof of juist te weinig.
  • Problemen met de verbrandingskamer: Problemen met de verbrandingskamer, zoals beschadigde kleppen of zuigerveren, kunnen de verbranding van de brandstof beïnvloeden en witte rook veroorzaken.
  • Water in brandstof: Water in de brandstof, zoals condensatie of brandstofverontreiniging, kan witte rook veroorzaken. Water kan de verbranding beïnvloeden en onvolledige verbranding veroorzaken. Dit resulteert vaak in witte rook uit uitlaat bij het starten en een warme motor.
  • Tot slot kan er een probleem zijn met de AdBlue-inspuiting of de werking van de SCR-katalysator. Het is belangrijk om de injectie goed en in de juiste hoeveelheid te krijgen. Daarnaast moet de AdBlue moet ook van hoge kwaliteit zijn. Zorgt er ook voor dat AdBlue regelmatig wordt bijgevuld, want langdurig rijden zonder AdBlue kan problemen met het uitlaatsysteem veroorzaken. Het vervangen van een SCR-katalysator is duur.

Herken je je in een van de oorzaken en kun je dit zelf oplossen, dan raden wij jou aan om dit zo snel mogelijk te doen. Kun je de oorzaak niet vinden of niet zelf verhelpen? Schakel dan een expert of jouw garage in.

Kun je doorrijden met witte rook uit jouw uitlaat?

Doorrijden met witte rook uit jouw uitlaat is niet aan te raden. Het is het beste om de motor te stoppen en zelf of een professionele monteur te raadplegen om het probleem te vast te stellen en eventueel de nodige reparaties uit te voeren. Toch kan witte rook ook worden veroorzaakt door minder ernstige problemen zoals dus condensatie bij koud weer, maar het is altijd het beste om op veilig te spelen en het probleem te laten inspecteren. Want in principe geldt altijd: door mogelijke motorproblemen vroegtijdig aan te pakken, kun je uiteindelijk geld besparen door verdere schade te voorkomen.

Hoe voorkom ik witte rook?

Er zijn verschillende maatregelen die je kan nemen om de kans op witte rook uit jouw uitlaat te verminderen. Hoewel sommige oorzaken van witte rook uit uitlaat bij starten of een warme motor onvermijdelijk zijn, zoals condensatie bij koud weer. Zijn er wel een paar situaties waarin je jouw kans op witte rook uit uitlaat kan voorkomen:

  • Routineonderhoud: Onderhoud jouw voertuig regelmatig, inclusief het controleren van het koelsysteem, de koppakkingen en andere belangrijke onderdelen. Dit helpt problemen vroegtijdig te herkennen voordat ze ernstig worden.
  • Voorkom oververhitting en witte rook uit uitlaat door warme motor: Vermijd het liefst situaties waarin jouw motor oververhit kan raken. Zorg ervoor dat het koelsysteem goed werkt en dat het koelvloeistofpeil op het juiste niveau staat. Wanneer de motor oververhit raakt, kan dit de koppakking beschadigen en witte rook veroorzaken.
  • Gebruik de juiste brandstof: Dit klinkt natuurlijk heel logisch, maar gebruik altijd de juiste brandstof voor jouw auto. Het gebruik van de verkeerde brandstof kan verbrandingsstoringen en witte rook uit uitlaat bij het gasgeven en starten veroorzaken.
  • Vermijd overmatig stationair draaien: Door de motor gedurende lange tijd stationair te laten draaien koelt de verbrandingskamer af, wat kan leiden tot condensatie en witte rook. Probeer stationair draaien tot een minimum te beperken, vooral bij lage temperaturen.
  • Tot slot kun je ook nog je rijstijl aanpassen: Rij bijvoorbeeld slim/zuinig en vermijd situaties die de motor overbelasten. Ruw rijden kan de motor oververhitten en beschadigen, waardoor witte rook ontstaat eerder ontstaat.

Bekijk ook eens: