Wat is een V-snaar?
Een V-snaar, ook wel V-riem genoemd, is een type riem dat de krachtoverbrenging tussen twee assen veroorzaakt. Deze riem ontleent zijn naam aan de V-vormige dwarsdoorsnede van de riem, die in de meeste gevallen de aandrijfas van dynamo’s, waterpompen, stuurbekrachtigingspompen of andere componenten van voertuigen, machines en systemen verbindt met de krukas, echter is de V snaar in een auto nooit verbonden aan de krukas.
V-snaren zijn gemaakt van duurzaam rubber of ander elastisch materiaal dat spanning kan weerstaan en katrollen in contact kan houden. Het V-vormige dwarsdoorsnedeprofiel van de riem houdt de riem op zijn plaats terwijl de riem op spanning wordt gehouden door een spanner of spanmechanisme, waardoor de krachtoverbrenging van de ene as op de andere wordt vergemakkelijkt.
Wat is het verschil tussen een V-snaar en een distributieriem?
Zowel V-snaren als distributieriemen maken deel uit van het aandrijfsysteem van een voertuig, maar ze hebben verschillende functies en kenmerken.
Een V-riem, ook wel V-riem genoemd, is een flexibele riem die verschillende onderdelen van een voertuig aandrijft, zoals dynamo’s, waterpompen, stuurbekrachtigingspompen en airconditioningcompressoren. Terwijl een distributieriem, een speciaal type riem is dat wordt gebruikt om de rotatie van de krukas naar de nokkenas over te brengen. Lees hier alles over een distributieriem en over hoe jij een distributieriem kan vervangen.
In het kort, het belangrijkste verschil tussen V-snaren en distributieriemen is de functie die ze vervullen. Terwijl de V-riem verschillende onderdelen van het voertuig aandrijft, is de distributieriem specifiek verantwoordelijk voor het regelen van de kleptiming in de motor. Ook de vorm en structuur van de riem zijn anders. Een V-riem is V-vormig en maakt gebruik van wrijving, terwijl een distributieriem tanden heeft en wordt gebruikt voor nauwkeurige timing.
Hoe kun jij jouw V-snaar vervangen?
Een V-snaar vervangen is meestal een ingewikkeld en tijdrovend proces, maar zeker niet onmogelijk! Ben je niet zeker van je eigen kunnen? Dan raden we aan dit door een expert of jouw garage te laten doen. Wil je het toch zelf doen? Lees hieronder dan deze korte uitleg of lees onze blog: V-snaar vervangen, voor uitgebreidere uitleg.
- Schakel jouw auto uit.
- Zoek de plek van jouw snaar, dit kun je terug vinden in het servicehandboek
- Identificeer hierna de spanrol en zoek de spanmechanisme. Dit is vaak een bout of een veerspanner.
- Draai de spanrol losser, zodat de snaar losser komt.
- Verwijder voorzichtig de oude snaar van de poelies door deze over de randen te schuiven.
- Controleer de poelies op eventuele beschadigingen. Zijn deze beschadigd vervang dan eerst jouw poelies.
- Plaats de nieuwe V-snaar op de poelies volgens de duidelijke route in het servicehandboek.
- Gebruik de spanrol om de juiste spanning op de snaar te herstellen. Let wel op! De snaar moet strak genoeg zijn om niet te slippen, maar niet te strak om overmatige spanning op de riem en de aangedreven componenten te veroorzaken.
- Controleer tot slot of jouw V-snaar correct is uitgelijnd en op zijn plaats zit op alle poelies.
- Nu is het tijd om het te testen. Start het voertuig en luister naar ongewone geluiden of trillingen. Controleer of de snaar correct draait en niet slipt.
V-snaar aanschaffen?
Wil je een V snaar bestellen, maar weet je nog niet welke (er in jouw auto past)? Dan raden wij de volgende site aan. Klik op de onderstaande knop en vul vrijblijvend jouw kenteken of automodel in, om super snel te kijken welke krukassensor er in jouw auto past!